miercuri, 4 aprilie 2012

Uziceni-Perioada preistorica si antica


                               Perioada preistorica si antica

         Folosindu-ne de mentiunile istoricului Adrian Daicoviciu, putem sa mentionam fara a gresi ca aici, pe malurile unor ape curgatoare ca Ialomita,Sarata si Iazul Cotorca gasind locuri potrivite de convietuire, s-au asezat oameni inca din vreuri vechi,chiar din vremuri ce premerg civilizatia Latene.                                                                   In anul cand s-au facut amenajari de deviere a iazului  Cotorca pentru deversarea in paraul Sarata prin fata nordica a fabricii de Ferite si pe latura sudica a I.A.S Urziceni , la capatul podului de sosea ce traversa calea ferata pe drumul national Bucuresti-Urziceni-Buzau au semnalate urme de asezari omenesti.La o distant de aproximativ 50-100m de podul amintit, la o adancime de cca 2,50m pe fundul santului au fost gasite vetre arse de pamant si carbuni de lemn rezultati din ardere pe vetrele casnice.Deasemeni au fost gasite cioburi de vase de tipul celor de la Piscul Crasani.                                                                                  In nordul orasului Urziceni au existat niste movile de pamant.Una din ele s-a numit movila lui Tache Trei Oale.Acest Tache a fost un locuitor din oras pe a carui proprietate s-a aflat aceasta movila.Unii localnici spun ca s-a numit asa fiindca acolo s-au gasit trei oale de pamant(vase) care se foloseau ca mijloc de pastrare a unor valori,depunandu-se langa sicriul celui inmormantat.Aceasta movila s-a dovedit a fii o movila de capetenie militara care a avut inventor de mormant.                                                                           Aici a fost posibil ca omul sa vietuiasca din vremuri vechi si datorita faptului ca pe raul Ialomita inainta crapul de Dunare pana la apele care alimentau Ialomita.                                  In concluzie se poate sustine ipoteza existentei umane din vremuri vechi aici, la Urziceni.  

Trecutul Aerodromului Alexeni


                    Trecutul Aerodromului Alexeni

În cel de-Al Doilea Razboi mondial, episodic, pe islazul comunei Alexeni au stationat formatii de aviatie germane care, aveau misiunea sa intercepteze avioanele de bombardament ale Aliatilor ce se îndreptau catre capitala sau zona Ploiesti. Dupa razboi, la 1950, s-a hotarât de comun acord cu liderii partidului comunist si consilierii sovietici acreditati la Ministerul Apararii Nationale construirea unui aerodrom militar la Alexeni.

La 1951, s-a facut recunoasterea de catre o comisie condusa de comandantul Fortelor Aeriene, generalul Nicolae Fulga. A fost identificat un teren,fosta pasune (islaz) comunala. Lucrarile aerodromului s-au terminat la 1954, cu tot cu pista de beton. Ulterior, în biografia capitanului aviator Stirbu Gheorghe, fost pilot de razboi, încadrat la 1949 în functia de sef proiect pentru aerodroamele cu pista betonata, apoi mutat la Institutul de Studii si Proiectari Militare al armatei apare ca, ar fi realizat proiectul pistei de la Alexeni. Aerodromul are o configuratie trapezoidala, inconfundabila, deosebita de standardul obisnuit (cale de rulaj paralela cu pista si 4 bretele) si o oarecare asemanare cu pista de la Arad.

Nu se cunoaste cu exactitate ce tipuri de avioane s-au aflat în
înzestrarea unitatii de aviatie sovietica, se presupune ca ar fi fost avioane de vânatoare. La 9.În 1958, unitatea cu întreaga infrastructura a fost predata autoritatilor române.

Pe aerodrom au fost mutate comanda Diviziei 66 Aviatie (din 1959, Divizia 21 Aviatie Vânatoare-Tactica) cu Regimentul 277 Aviatie Vânatoare de pe Craiova, format din trei escadrile înzestrate cu MiG 15 (S 102), MiG 15 bis, UTI MiG 15 precum si doua avioane Iak 11.Regimentul avea propria baza de deservire aerodrom.

În 1959, la parada de la 23 august, au participat doua avioane Il 28. A fost un eveniment inedit, fiecare din avioanele Il 28 fiind escortat de câte 9 patrule de MiG 15, de la regimentele de la Deveselu si Alexeni.

La 27 februarie 1960, ca urmare a unor schimbari survenite în situatia politico-militara din Europa, a relocarii trupelor si fortelor aeriene britanice din Cipru si a rachetizarii sistemului de aparare aeriana, a intrat în vigoare Directiva CL0066 a ministrului Fortelor Armate privind reorganizarea apararii antiaeriene a teritoriului României.

S-au desfiintat toate cele trei divizii de vânatoare si o parte din regimentele si bazele subordonate, precum si divizia de asalt si hidroaviatia.

În conformitate cu ordinul Marelui Stat Major din 31 martie 1960, Regimentul 277 Aviatie Vânatoare, aflat pe Alexeni, si-a schimbat denumirea în Regimentul 49 Aviatie Vânatoare-Bombardament.

În septembrie 1965, Regimentul 49 de la Alexeni s-a dislocat pe aerodromul Ianca, împreuna cu Baza Tehnica de Aerodrom. Datorita pozitiei sale, aerodromul a fost folosit în continuare pentru dislocarea si antrenamentul fortelor si mijloacelor aeriene care participau la spectacole aviatice sau la parazile militare de la 23 August, precum si pentru zborurile de scoala cu avioane MiG 15 si Il 29.

În iunie 1968, Fortele Aeriene Române se pregateau sa participe la cel mai mare miting aviatic organizat în România postbelica. Mitingul s-a desfasurat în ziua de 16 iunie 1968, pe aeroportul Baneasa, angajând forte si mijloace fara precedent. Pregatirea a început pe 3 mai si s-a desfasurat timp de o luna individual si pe formatii, în regimente. Începând cu data de 4 iunie, detasamentul aviatiei militare format din 102 piloti si peste 150 de ingineri si tehnicieni, împreuna cu cele 32 de avioane MiG-21 si MiG-15, s-a concentrat pe aerodromul Alexeni unde s-au executat patru antrenamente.

În iulie, importante forte din regimentele de vânatoare s-au reunit pe aerodromul Alexeni, în vederea pregatirii pentru a participa la parada de la 23 august. Nimic nu prevestea furtuna ce avea sa vina. 20 august 1968, spre miezul noptii, posturile straine de radio Vocea Americii si Europa Libera au transmis o stire socanta: Cehoslovacia a fost invadata de trupe terestre si aeropurtate apartinând fortelor armate din U.R.S.S., Bulgaria, R.D.Germana, Ungaria si Polonia. A doua zi, blocul de parada (piloti, tehnicieni, ingineri, navigatori; ofiteri, subofiteri, maistri militari  si  soldati) a fost adunat si s-a dat citire pozitiei României fata de invadarea Cehoslovaciei. Ca urmare a aprobarii data de presedintele Ceausescu, Ministerul Fortelor Armate a luat hotarârea ca antrenamentele pentru parada sa continue. În unitati, în conformitate cu ordinul ministrului Fortelor Armate, s-a trecut la aplicarea masurilor pentru situatia speciala creata în urma invaziei. Conducerea Fortelor Aeriene Române a luat atunci cele mai corecte masuri pentru a contracara o eventuala tentativa de invadare din partea celorlalte tari membre ale Tratatului de la Varsovia. S-a plecat de la ipoteza ca scenariul pus la cale si dus la îndeplinire în Cehoslovacia ar putea fi aplicat si în cazul României. Era de asteptat sa se încerce debarcarea unor forte aeropurtate în zona Bucurestiului si în alte centre importante ale tarii, urmarindu-se paralizarea actului de conducere, în principal conducerea Fortelor Militare Române. Era putin probabil sa se repete greseala din 1956, din Ungaria, când s-a încercat ocuparea Budapestei cu forte si mijloace terestre. Pierderile inerente în rândul populatiei civile române ar fi dus la o reactie internationala vehementa cu o dezvoltare imprevizibila. Pe baza analizei facute, conducerea armatei cu aprobarea presedintelui Ceausescu, a luat hotarârea sa asigure apararea Capitalei, mentinând pe aerodromul Alexeni totalitatea mijloacelor si fortelor aflate în pregatire pentru a participa la parada militara. Dupa data de 23 august, aceste forte au fost retrase la aerodromurile de baza, din ratiuni politice.

           Prima escadrila de elicoptere înfiintata pe aerodromul Otopeni s-a transformat la 28 septembrie 1965 în Regimentul 94 Elicoptere (Ordinul Marelui Stat Major CL 00832 din 29 iulie 1965). În octombrie, acelasi an, unitatea s-a dislocat pe aerodromul Alexeni. La comanda sa a fost numit colonelul Ghinea Ion ce a înregistrat un record de longevitate în functie (14 ani la conducerea regimentului). Conducerea Ministerului Apararii Nationale, la propunerea C.A.A.T. a atribuit acestui regiment un rol startegic: asigurarea respingerii agresiunii inamicului înca de la Dunare, prin manevra rapida a aviatiei si sustinerea gruparii noastre de forte.

În 1968 unitatea a primit în înzestrare patru elicoptere de tipul Mi 8. Ca urmare, s-a constituit Escadrila 2 Elicoptere cu reactie pentru a se asigura trecerea pe acest tip de elicopter. În perioada octombrie-decembrie pilotii Vasile Iurascu, Mihai Fitcal, Tudor Condruz, Carol Covaci, inginerul Petru Porumb, mecanicii de bord Ion Florescu, Aurel Dumbrava, Gheorghe Iorga, Constantin Caravan si specialistii radio, IEOAB au urmat cursul de trecere pe elicopterul cu reactie Mi 8 în Uniunea Sovietica, pe aerodromul Kremenciug, din regiunea Poltava. Alaturi de ei s-au aflat pentru acelasi curs aviatorii din Ungaria, Etiopia, Pakistan si Indonezia. La revenirea în tara, Vasile Iurascu a fost numit comandantul escadrilei înzestrata cu elicoptere Mi 8. Misiunile destinate acestei subunitati au fost dintre cele mai diverse, de la zboruri de pregatire de lupta la zboruri VIP*, transport de materiale în zona constructiei Transfagarasanului, hidrocentralele de pe Arges si de la Voineasa, ridicarea statiunilor de pe litoralul Marii Negre, a liniilor de transport energie electrica, misiuni de salvare în munti si pe mare, aplicatii cu trupe de uscat precum si misiuni în folosul agriculturii.

Începând din 1970, zborurile VIP cu elicopterul au fost asigurate de escadrila înfiintata în cadrul Flotilei 50 Aviatie Transport de la Otopeni.

Catastrofalele inundatii din 1970  si 1975 au solicitat din plin elicopterele Mi 8, apartinând regimentului de la Alexeni, carora li s-au adaugat IAR 316 si IAR 330 din dotarea altor unitati. Au fost ridicate în aer toate tipurile de aparate aflate în dotare. De dimineata pâna seara ele au survolat si au intervenit în zone inundate din Oltenia, Moldova, Transilvania si Muntenia. Media de zbor pe zi a fost de noua ore pentru un echipaj din care, trei la patru ore, zbor la punct fix pentru a ridica la bord cu cablul macaralei oameni refugiati pe acoperisurile caselor, în copaci sau direct din vâltoarea apelor. Echipajul format din locotenent-colonelul Mihai Fitcal  si maiorul Savu Turea a salvat într-o singura zi peste 200 de persoane. Timp de zece ore s-au aflat la mansa elicopterului deasupra puhoaielor aruncate de Prut, Siret, Jijia.

În anii 1973-1974 s-a renuntat la serviciile elicopterelor Mi 4 si SM 2. Au fost înlocuite cu elicoptere IAR 316B si IAR 330H. Regimentul s-a organizat pe patru escadrile: doua escadrile înzestrate cu elicoptere de tipul Mi 8, o escadrila înzestrata cu elicoptere de tipul IAR 316B si o escadrila înzestrata cu elicoptere de tipul IAR 330H. În anul 1974 locotenentul Sorin Fodoreanu, specializat în Franta la firma Aerospatiale, a fost numit inginer pentru elicopterul Puma (IAR 330H), devenind inginer sef de regiment pentru perioada 1978-1984.

În anul 1975, pe aerodromul Alexeni a fost organizata o expozitie de tehnica militara unde a fost prezentat, presedintelui Ceausescu, avionul prototip IAR 93, primul avion cu reactie realizat în România în colaborare cu Iugoslavia. Primul zbor cu acest avion a fost executat la Bacau, la 31.10.1974, de catre colonelul Stanica Gheorghe.

Regimentul 94 Elicoptere a constituit o permanenta rezerva de cadre pe care esalonul superior a folosit-o la constituirea celorlalte unitati de elicoptere;i s-a spus regimentul mama. Astfel, în perioada 8 octombrie - 30 noiembrie 1976, în aceasta unitate au facut trecerea pe elicopterele de lupta pilotii si personalul tehnic din Escadrila 115 Elicoptere înfiintata la Turnisor - Sibiu. Era unitatea destinata a asigura nevoile operative ale Armatei 4 române. În octombrie 1978, aceasta escadrila s-a transformat în Regimentul 58 Elicoptere (Ordinul Marelui Stat Major PR 00455 din 21 iunie 1978). Din regiment, ulterior, se va forma si unitatea de elicoptere de la Caransebes.

În organica aerodromului Alexeni a intervenit o noua schimbare în anii 80, prin constituirea unei escadrile independente (subordonare divizie) înzestrata cu elicoptere IAR 330H.

În toata perioada cât au fost dislocate la Alexeni, atât regimentul de vânatoare-bombardament cât si unitatile de elicoptere au influentat sub varii aspecte modernizarea comunei, ridicarea nivelului de viata, de instruire a localnicilor, multi fiind încadrati de-a lungul anilor în functii administrative în aceste unitati. Au existat si casatorii între cadre din unitate si tinere din comuna Alexeni; unii si-au legat viata de localitate atât cât au fost în activitate cât si dupa aceea.

         Dupa evenimentele din 1989, la 2001, atât regimentul cât si escadrila independenta au fost desfiintate. Nimanui nu i-a venit sa creada pâna în momentul în care a sosit la unitate documentul oficial. La momentul citirii ordinului de desfiintare a participat generalul Gheorghe Bucse, comandantul Statului Major al Aviatiei; drapelele de lupta ale unitatilor au fost preluate de la comandorul Trasca Puskin de catre capitanul-comandor Sandachi Paul,directorul Muzeului Aviatiei.

În anul 2002, aerodromul militar Alexeni a fost dezafectat iar prin HG 611/29.05.2003 acesta a fost transferat din administrarea Ministerului Apararii Nationale în administrarea Ministerului Justitiei, pentru Directia Generala a Penitenciarului.

Biserica Maia

                   Asezamant Cultural - Religios de la Maia - Catargiu este primul si pana in prezent singurul muzeu de acest gen din judetul Ialomita. Desi meleagurile ialomitene au fost intens lociute din cele mai vechi timpuri, lucru demonstrat din plin din cercetarile de specialitate, totusi pana azi nu s-au facut cercetari de detaliu privind fenomenul religios al acestei regiuni. La aceasta carenta se adauga si vicisitudinile istorice suferite de institutia bisericeasca din acest spatiu. O parte din manastiri au fost inchise in momentul cand s-au dovedit mari proprietare de pamant, iar altele din motive politice. Inchiderea acestor focare de cultura religioasa a fost urmata de refuzul de a construi noi biserici. Marea parte din bisericile aflate azi in uz sunt monumente istorice din secolul XVIII-XIX.
                   In aceste conditii, Asezamantul de cultura religioasa de la Maia, dovedeste a avea o dubla motivatie. Pe de o parte de valorificare a unei parti din patrimoniul istoric-religios, iar pe de alta parte de ilustrare prin Maia a satului din Baragan. Maia constituie astfel un exemplu de sat ialomitean aflat pe mosia unor mari boieri munteni. Asa cum arata documentele, pe Ialomita, in Baragan pana in regiunile de balta ale Ialomitei, isi aveau mosiile, vechi ocine de dedina si ohaba, mari boieri dregatori la Curtea Domneasca. Din aceste ramuri s-au desprins Catargii, Cantacuzinii, Golestii, Marghiloman si altii, boieri ce au ridicat frumoase biserici, palate, conace pe domeniile lor de la Maia, Jegalia, Brosteni s.a.
Barbu Catargiu (1807-1862) a fost primul ministru al Romaniei unite in 1861. Descendent al unei familii muntene, ai caror membrii au ocupat permanent dregatorii la Curte, a mostenit Maia de la Pana Filipescu. Aici si-a petrecut copilaria si dorinta lui, respectata de urmasi a fost de a petrece somnul de veci in biserica familiei Catargiu de la Maia. Dorinta lui testamentara a fost de a lasa Maia fiicei sale Marita, dar numai in cazul in care s-ar casatori cu un roman. In caz contrar pe mosia de la Maia se infiinta un pension pentru fete sarace din Tara Romaneasca. Cum Marita Catargi s-a casatorit cu Louis Berclard, consulul Frantei la Bucuresti, francez care insa s-a dovedit un bun roman sustinand cauza unionista a romanilor in forurile internationale. La insistentele nepotului sau, Leon Berclard, pe mosia de la Maia se va infiinta pensionul de fete, institutie ce va dainui pana dupa primul razboi mondial.
                    Acest asezamant muzeal, poseda o colectie de o mare valoare istorica, religioasa si artistica. Initiatorul si sufletul acestei institutii a fost preotul Alexandru Marinescu. Mare parte din colectie este rodul stradaniilor domniei sale, care a reusit sa adune de la sateni, persoane particulare din diferite localitati, o serie de piese de mare valoare. O contributie importanta a adus si fratele domniei sale, preotul Ion Marinescu de la Biserica Precupetii-Vechi din Bucuresti. Acestora s-au adaugat si o parte din obiectele donate de familia Catargiu bisericii din Maia.
Aceasta initiativa particulara a fost sustinuta de Muzeul Judetean Ialomita cu sprijinul financiar acordat de Consiliul Judetean Ialomita.

                    Printre cele mai semnificative piese ale colectiei se remarca seria de icoane. Adevarata biblie in imagini a crestinului, icoana a constituit intotdeauna o tema de meditatie o imagine ce a tinut vie credinta majoritatii crestinilor nestiutori de carte. Intr-un numar de aproximativ o suta de icoane intalnim cele mai diverse tehnici de realizari iconografice: pictura pe lemn, metal, sticla, goblen, ferecaturile de metal nobil, medalionul in diferite combinatii, cromolitografia. De asemenea aflam cele mai diferite tipuri canonice de icoane: imparatesti, de praznic, de casa.

                    Desi cele mai vechi sunt icoanele din sec. XVIII, totusi cateva exemplare par sa fie mult mai vechi. Cercetari viitoare vor hotari daca opiniile noastre sunt intemeiate. Un alt merit al colectiei este acela de a grupa icoane nu numai din Muntenia ci si din Moldova si Basarabia, icoane ce au fost recuperate in timpul razboiului de la refugiati.               
                                                               Vechea clopotnita
                                                                                     
Muzeul situat in curtea bisericii
                           

Conacul Barbu Catargiu

Moşia fostului prim-ministru din Bărăgan era locul de întâlnire al protipendadei bucureştene. La fiecare sfârşit de săptămână, caleştile boiereşti luau drumul conacului lui Catargiu. Conacul de la Maia se întindea pe o suprafaţă de peste 5.000 de hectare.
Moşia a fost cumpărată de la un alt boier pe nume Filipescu, care, pe la 1760, începuse să ridice castelul, parcul şi biserica, unde boierii, împreună cu rudele şi prietenii apropiaţi, veneau să se închine. Din fostele averi ale Flipeştilor, vândute apoi familiei Catargiu, a mai rămas doar biserica şi ... hramul acesteia, „Sfântul Nicolae”. Celelalte vestigii au fost, din nefericire, distruse de către localnici.
                 Barbu Catargiu iubea Bărăganul
           Castelul a fost ridcat pe un deal. Era un conac impunător, care avea peste 100 de camere, fiecare dintre ele mobilată într-un stil propriu. S-au cheltuit sute de mii de lei, în acele vremuri, pentru construcţia castelului de la Maia, iar lucrările au durat aproape zece ani. În momentul finalizării, conacul boieresc era invidiat de toată lumea bună din Bucureşti.
 
                Trecutul respiră la fiecare pas
           Acum, pe dealul unde se afla castelul lui Catargiu nu mai există nimic. Locul este gol. Cu toate acestea, în jurul fostei moşii a lui Barbu Catargiu se ţes o sumedenie de mituri şi legende. Drumul care duce către fostul conac boieresc al lui Barbu Catargiu trece pe lângă câteva case.
Păşind pe dalele de piatră, parcă vezi trăsurile şi caleştile marilor oameni politici, scriitori şi artişti ai secolului al XIX-lea, care veneau să petreacă la renumitul castel al primului prim-ministru al României. Castelul era locul preferat al fostului mare om politic. Aici venea să se relaxeze şi să se distreze.
           Toate balurile şi petrecerile pe care le organiza se desfăşurau în incinta conacului de la Maia. „Era un loc al protopendadei bucureştene. Toţi oamenii influenţi ai vremurilor erau aduşi de Barbu Catargiu, ca să petreacă la conacul de la Maia. Era cea mai dragă moşie a lui”, spune scriitorul Dan Elias, originar din părţile locului.

                Cişmigiul de la Maia 


           După ce a cumpărat moşia Filipeştilor, Barbu Catargiu a dat ordin ca în curtea conacului să fie amenajat un parc mare. Cel care a realizat construcţia parcului a fost nimeni altul de cât Frederich Meier, arhitectul care a pus bazele grădinii Cişmigiu, din Bucureşti. Parcul lui Catargiu era foarte mare.

           Se întindea pe o suprafaţă de aproape zece hectare. Avea alei pavate cu piatră adusă din Germania şi foarte multe locuri unde familia de boieri putea ieşi în aer liber, la picnic. Totodată, în parc erau crescuţi păuni, păsările pe care Barbu Catargiu le îndrăgea cel mai mult, atras fiind de coloritul lor fermecător.

           Pe timp de vară, petrecerile care se ţineau în incinta conacului se mutau în parc. În faţa unei fântâni arteziene, construită din marmură albă, se aşezau mesele şi exista chiar şi un loc de dans special amenajat. Din nefericire, nici acest monument nu a rezistat furiei omului.

PERSONALITATI IALOMITENE - Barbu Catargiu

           Barbu Catargiu (n. 26 octombrie 1807, București - d. 8 iunie S.N. 20 iunie 1862, București) a fost un jurnalist și politician român. A fost prim ministru al României în 1862 până când a fost asasinat pe 20 iunie al aceluiași an. Asasinul său prezumtiv se pare că era Gheorghe Bogati.

        Biografie

            A fost lider al partidei conservatoare și strălucit orator. Era fiul marelui vornic Ștefan Catargiu și al Țiței (Stanca) Văcărescu (fiica banului Barbu Văcărescu). Între anii 1825 și 1834 a trăit în străinătate, cu precădere în Franța. A urmat studii de litere, drept, istorie, filosofie și economie politică la Paris. Revenit în țară (1834), a frecventat cercurile Societății Filarmonice, alături de Ion Câmpineanu, Ion Heliade Rădulescu etc.
A fost membru în Obșteasca Adunare (din 1837) a Țării Românești. Director (din decembrie 1842) la Departamentul Dreptății (Justiției), la 23 aprilie 1843 este ridicat la rangul de clucer; a fost apoi suplinitor la Sfatul Vistieriei (din 2 decembrie 1848). Adversar al măsurilor violente, a refuzat să se implice în evenimentele revoluționare de la 1848, preferând să facă o călătorie de documentare în Austria, Franța, Regatul Unit și în alte țări din Occident interesându-se de viața civilă și de stat.
În satul Maia în mijlocul Bărăganului, lângă vechiul drum al poștei de la București spre Moldova se află moșia lui Barbu Catargiu, încă de la 1800. Barbu Catargiu, întâiul prim-ministru al României Unite, a marcat viața celor din Maia.
Aici a avut mai întâi conac și apoi a făcut un castel. Pe vârful dealului din marginea satului, a ridicat un castel cu 52 de camere, cu lampadare din argint masiv, cu podele de lemn ca o tablă de șah. Aici opreau boierii să pună la cale treburi politice și tot aici se întâlneau la baluri ce țineau până în zori. Erau șiruri nesfârșite de trăsuri și rochii strălucitoare, parfumuri frantuzești se ridicau în aerul încins al câmpiei. Pe-atunci, Bărăganul nu era ceea ce vedem astăzi. Era locul de promenadă al marilor boieri din Muntenia, grădina lor. Castelul de la Maia nu era înconjurat de câmp gol. Celebrul arhitect peisagist Wilhelm Mayer, cel care a făcut și Parcul Cișmigiu din București, ridicase în jurul lui o grădină englezească fabuloasă. Cu fântâni și alei, cu plante și flori exotice, cu păuni ce călcau trufaș. Castelul era legat de drumul principal cu o alee lungă de aproape un kilometru, ce avea de-o parte și de alta, pe toată lungimea sa, arbori exotici. Astăzi, au mai supraviețuit numai doi. Se află în curtea bisericii. Sunt singurii arbori Sofora din România și sunt declarați monumente ale naturii

PERSONALITATI IALOMITENE - Evanghelie Zappa

                Evanghelie Zappa s-a născut în localitatea Labova (Lampobo/Lamparo) din provincia otomană Epir, actualmente în Albania, ca fiul cel mai mic dintr-o familie cu 3 copii (Anastase, Evanghelie, Marina). Tatăl său – Vasile Zappa – a fost comerciant, iar mama – Sotira – provenea dintr-o familie vestită de aromâni, a Megiaţilor. Evanghelie şi-a petrecut copilăria în satul natal. Tot acolo a urmat şi primele clase şcolare.
Tinereţea i-a fost aventuroasă. La 13 ani s-a înrolat în garnizoana lui Ali Paşa de Ianina. A participat la războiul ruso-turc, luptând pe teritoriul Munteniei. Oastea lui Ali Paşa a fost învinsa la Obileşti, pe 14 iunie 1807, de trupele generalului Miloradovici. A servit până la 20 de ani. De îndată ce a aflat că aromânii din Suli, în frunte cu Marcu Bociari/Marko Botzaris (1788-1823), s-au coalizat cu trupele lui Ali Paşa (care nu l-a mai recunoscut pe sultan din 1819) împotriva lui Mahmud al II-lea, a intrat în rândul acestora. Pentru merite militare, a fost înaintat la gradul de maior. Tot atunci, a avut legături cu mişcarea eteristă şi este posibil să fi ajuns pentru prima oară pe teritoriul Ţării Româneşti.
A emigrat în Ţara Românească în jurul anului 1833, părăsind Grecia din cauza nemulţumirilor legate de noua organizare militară a Greciei de după eliberarea acesteia din robia turcească. ,,În timpul războiului Greciei – scria el în ziarul “Vestitorul românesc”, din 13 august 1852 – după ce am fost jefuit de toată averea mea de către stăpânitorii şi cârmuitorii locurilor unde mă aflam, după ce mumă-mea bătrână a fost adusă în oraşul Ianinii şi a şezut în ostrovul de acolo numit Micii, la Mânăstirea Ilieca, doi ani de zile la închisoare şi cu fiarele de picioare numai ca să ies eu din ţara grecească…” Aşa a ajuns Evanghelie la noi.

                 În Ţara Românească s-a ocupat cu comerţul de cereale şi cu agricultura, arendând terenuri, apoi cumpărându-le, devenind în scurt timp un vestit şi respectat moşier. A practicat cu succes metode moderne de agricultură, cum ar fi asolamentul culturilor şi a obţinut venituri fabuloase. În această activitate a fost ajutat de vărul său, Constantin Zappa. În 1844 a cumpărat moşia Broştenii Noi din judeţul Ialomiţa, de la serdarul Ioan Al. Filipescu-Vulpache (1811-1863), viitorul caimacan şi cel dintâi prim-ministru după Unirea Principatelor, ginerele domnitorului Gheorghe Bibescu. În 1857 a ridicat aici un conac măreţ, loc al numeroaselor întâlniri cu oameni politici şi de cultură de seamă, lucru consemnat în memoriile acestora. În 1859 a ctitorit tot aici şi o biserică, alături de zidurile căreia se află mormântul lui Zappa. A avut relaţii bune şi cu domnul ţării, Gheorghe Bibescu. Acesta i-a şi acordat rangul de pitar în anul 1846, demnitate binemeritată, căci în anii marii secete dinaintea revoluţiei (1845-1846) a aprovizionat cu grâu Capitala şi alte oraşe din Tara Românească.
A devenit prieten cu Alexandru Ioan Cuza, viitorul domnitor, Ioan Al. Filipescu şi Barbu Catargiu (de la care a cumpărat moşii) şi care au fost ulterior prim-miniştri, cu poetul Dimitrie Bolintineanu (tot de origine aromână, devenit ministru al Instrucţiunii publice şi iniţiator al întemeierii şcolilor româneşti pentru aromâni în Imperiul Otoman). A făcut multe acte de binefacere, a sprijinit cultura, învăţământul, Biserica, precum şi multe iniţiative de seamă ale oamenilor politici români din vremea sa. Este considerat un donator de seamă şi membru fondator al instituţiei Academiei Române.
Motivele pentru care Zappa s-a stabilit în România rămân încă de domeniul speculaţiilor. Putem presupune că aici avea cunoștințe mai vechi, din timpul contactelor cu Eteria. Ştim că el era un filo-român declarat. „Aceşti români –spunea el – când îi va judeca cineva fără patimă, cu bună credinţă şi fără părtinire, îi va găsi mult mai buni decât multe alte naţii şi având Wente pentru care li se cuvin dragoste şi recunoştinţă. Aceşti români ne primesc cu cea mai mare ospitalitate”. Şi exclama; „O, cât de vrednici de respectat şi de iubit sunt aceşti români, doranilor, şi cât le suntem datori noi, străinii, care locuim aici”. ,,Români vrednici de a fi iubiţi! Nu poci să vă exprim mai cu vioiciune simţămintele recunoștinței şi dragostei de care este plin sufletul meu, că spre răsplătirea acestor mari virtuţi ale voastre, virtuţi şi după dignitate vi se cuvin” – mărturisea Zappa în cartea sa.
La venirea în ţara noastră, Evanghelie avea o mare sumă de bani, a cărei provenienţă, învăluită în mister, a dat naştere la tot felul de speculaţii. Astfel, au circulat zvonuri despre participarea sa la acţiuni piratereşti în Marea Egee, lucru neconfirmat de informaţiile vremii. Mai plauzibilă este ipoteza potrivit căreia Zappa a obţinut banii din acţiuni haiduceşti, foarte frecvente în epocă. Haiducii din provinciile balcanice atacau convoaiele otomane care transportau dările la Istanbul.
La început, a locuit în oraşul Brăila, unde se afla o puternică comunitate grecească. Apoi, a cumpărat o casă în Bucureşti. Aici a stat mai mulţi ani, timp în care a înfiinţat un hotel numit „Athena”. El se afla pe Calea Moşilor, aproape de piaţa Sf. Gheorghe. „Localul d-lui Vangele în aceste părţi singuratice este văzut cu plăcere de toţi călătorii. O casă mare, îngradită cu ziduri, o grădină cu fructele şi florile cele mai plăcute, o primire de cele ce au rămas rari încă în pământul ţărei rămâne pentru toţi călătorii întârziaţi ce caută ospitalitatea în aceste locuri, iată acest locaş renumit în părţile locului”. (Dimitrie Bolintineanu, Călătorii. Editura pentru Literatură, 1968).
Hotelul mai era cunoscut sub numele de Hanul Cemica, dat probabil de vechiul proprietar. În preajma Revoluţiei de la 1848, a cumpărat mai multe moşii în judeţele din jurul Capitalei. Cele mai mari erau Budeşti, fosta proprietate a boierului Iancu Manu, Broşteni, Uleşti, Pisica, Slujitori, Valea Măcrişului, Cegani, Berasca, Arţari ş.a.
Locul unde şi-a construit conacul („castelul”, cum îi spuneau sătenii) la Broşteni se afla la marginea sud-estică a satului, pe o colină în imediata apropiere a luncii Ialomiţei. Conacul, construit prin anii 1845-1847, era una dintre cele mai frumoase clădiri din această parte a ţării: o construcţie înaltă, cu etaj, iar împrejur se aflau o curte largă şi o grădină. Era împrejmuit de un zid din cărămidă, prevăzut cu contraforturi, având peste 5 metri înălţime. Poarta de acces, care se păstrează aproape intactă, este masivă şi impunătoare. A fost construită din grinzi groase de lemn, peste care s-au aplicat plăci metalice, astfel încât era foarte greu de spart. Poarta şi colţurile zidurilor erau păzite permanent de gărzile de arnăuţi înarmaţi, costumaţi în uniforme specifice epocii.
Înainte de stabilirea sa în Broşteni, Evanghelie Zappa a stat puţin timp şi în Franţa, unde şi-a desăvârşit studiile. Acolo a intrat în legătură cu tineretul român din Paris. E posibil să fi făcut parte din „Cercul Revoluţionar Român”, alături de nume ilustre ca Ion Ghica, C.A. Rosetti, Mihail Kogălniceanu, Nicolae Bălcescu, Costache Negruzzi, V. A. Urechea ş.a. Cu unii din ei a rămas bun prieten şi după întoarcerea în ţară.
               A scris şi cartea intitulată ,,Trântorul” care se mărgineşte în cercul României cu subtitlul ,,Coprinzător de observaţii din cercare asupra semănării grâului şi orânduieli asupra moşiilor”. Redactată iniţial în limba greacă, a tradus-o tot el în româneşte şi a tipărit-o în anul 1847, cu text bilingv, în tipografia lui Iosif Kopainig din Bucureşti. Oferea proprietarilor de pământ sfaturi, „ca să se poată folosi şi domniile lor cu învăţături de la care izvorăşte sporirea veniturilor moşiilor”.
Ideile expuse în carte au fost experimentate cu succes chiar pe pământul de la Broşteni. Bătrânii satului povestesc şi azi cele auzite de la bunicii lor despre râvna pe care o depunea boierul pentru a obţine recolte cât mai mari. El îşi procura cele mai bune unelte agricole, se interesa personal de felul cum se fac arăturile, de calitatea seminţelor şi de recoltarea şi depozitarea produselor.
Om cu idei înaintate, care depăşeau mentalităţile timpului, a construit în Broştenii Noi cea mai mare fabrică de spirt din sudul ţării. Numită de localnici povarnă, ea asigura venituri importante proprietarului, dar şi un loc de muncă unui mare număr de oameni. S-au angajat la povarnă şi muncitori veniţi din alte părţi, unii chiar din Transilvania.
O altă întreprindere înfiinţată de Zappa în satul Broşteni era moara de făină cu 12 postave (pietre), cea mai mare din această parte a ţării. Pentru o mai rapidă aprovizionare cu materie primă a celor două fabrici, s-a construit o linie ferată îngustă, cu lungime de 3 km, pe care erau transportate cerealele direct din câmp. Rămăşiţele acesteia se mai pot vedea încă la marginea satului Broşteni. Ambele fabrici au funcţionat până la sfârșitul secolului XIX. Atunci, la scurt timp după moartea lui Constantin, vărul şi moştenitorul principal al lui Evanghelie, ele şi-au încetat activitatea.
În anul 1848, Zappa i-a eliberat pe ţiganii de pe moşiile sale. În anul 1864, i-a împroprietărit pe toţi, alături de români. Se pare că domnitorul Cuza s-a sfătuit cu prietenul său Zappa în privinţa elaborării Legii rurale încă din anul 1862, când i-a făcut o nouă vizită la Broşteni.
O contribuţie deosebită a avut Zappa la dezvoltarea culturii române. Cu prilejul primei vizite pe care a făcut-o Cuza la conacul din Broşteni (septembrie 1860), gazda a oferit cea mai mare donaţie din acea vreme pentru propăşirea culturii noastre, însumând 5.000 de galbeni. Banii au fost folosiţi pentru întemeierea Academiei Române şi pentru tipărirea unor lucrări fundamentale, între care o istorie a românilor, un dicţionar al limbii române şi o gramatică românească. Generoasa donaţie a fost suplimentată cu încă 1.000 de galbeni, acordaţi Societăţii Literare Române (viitoarea Academie Română). A mai donat alţi 50.000 de galbeni pentru înzestrarea armatei române cu o baterie de tunuri şi pentru construirea Atheneului Român şi alţi 10.000 de galbeni pentru tipărirea unor cărţi albaneze cu caractere latine şi pentru primul ziar în limba albaneză.
Donaţia făcută guvernului român s-a materializat prin apariţia în 1871 (după moartea donatorului) a Dicţionarului limbii române, elaborat de August Treboniu Laurian şi Ioan C. Massim, cunoscuţi reprezentanţi ai curentului latinist. Pe coperta interioară a dicţionarului se afla următoarea dedicaţie: “Memoriei fericitului Evanghelie Zappa d’in allu cui fondu se lucredzia şi se tiperesce, se dedică acestu opu.” În aceeaşi vreme şi din aceleaşi fonduri a realizat Timotei Cipariu “Gramatica limbii române”.
Dar cea mai mare realizare a lui Zappa este legată de reluarea Jocurilor Olimpice antice după mai bine de 14 secole de la interzicerea lor de către împăratul roman Teodosie. Pentru această idee – pe care a lansat-o prima oară în 1856, la Bucureşti, cu şapte ani înainte de naşterea lui Pierre de Coubertin – a cheltuit multă energie şi cea mai mare parte din averea sa. Dacă ne referim la ideea restaurării Jocurilor Olimpice, trebuie spus că încă din 1836, un grup de erudiţi şi entuziaşti greci au propus ministrului de interne Ioan Coletti organizarea anuală a Jocurilor olimpice la 25 martie (Ziua naţională a Greciei) la Atena, Tripoli, Missolonghi şi Idra, pentru a reaminti eliberarea de sub jugul otoman. În anul următor, consiliul oraşului Pirgos (în circumscripţia căruia se afla şi Olympia) şi-a arogat succesiunea antică, dând publicităţii chiar o hotărâre în acest sens. Dar ruinele Olympiei, acoperite de noroi, erau improprii organizării unor competiţii sportive.
În prima jumătate a anului 1856, E. Zappa trimitea din Bucureşti, regelui Otto de Bavaria al Greciei şi guvernului, propunerea reînfiinţării Jocurilor Olimpice la Atena. El dădea asigurări că va pune la dispoziţie fondurile necesare şi propunea începerea jocurilor în 1859. Regele a transmis scrisoarea ministrului de Externe, Alexandru Rangabe. Acesta a intrat în corespondenţă cu Zappa, însă a tergiversat luarea unei hotărâri, deoarece intenţiona ca jocurile să nu fie pur sportive. În 1858, Zappa se adresa din nou regelui, cerând restaurarea Jocurilor Olimpice, „Restaurarea Jocurilor Olimpice, care să fie celebrate la fiecare patru ani, după învăţăturile vechilor greci, strămoşii noştri” arătând că este gata să cedeze 400 de acţiuni la Societatea elenă a vapoarelor, în vederea constituirii unui capital din care să fondeze, la Atena, o instituţie care să se ocupe de organizarea jocurilor. Pe 15 august 1858, regele a emis decretul prin care primea darul lui E. Zappa şi se însărcina cu organizarea Olimpiilor (concursuri şi expoziţii). Din banii donaţi s-a creat la Atena „Fundaţia Olympicelor” şi s-au construit mai multe clădiri, cea mai importantă fiind Zappeionul. Aici s-a desfăşurat concursul de scrimă la prima ediţie, din 1896, a Jocurilor Olimpice moderne. Înainte de a muri (1865), el a putut vedea primele jocuri pre-olimpice sau panelenice. Acestea s-au desfăşurat in noiembrie 1859, la Atena. Atleţii s-au întrecut pe străzile şi în pieţele publice din Atena, stadioanele fiind un concept ce aparţinea antichităţii şi o realitate aflată sub straturi arheologice de pământ. Au fost incluse probe de alergare de 200, 400 şi 800 de metri, sărituri, aruncări, întreceri hipice, dar şi concursuri literare şi folclorice. Au mai fost organizate expoziţii cu premii pentru produse industriale şi agricole. Manifestările s-au desfăşurat în pieţele Ludovic, Libertăţii, a teatrului (Kogia), a primăriei etc. cu participarea a peste 300 de concurenţi. Pe lista învingătorilor s-au numărat Dimitrie Atanasiu, încoronat în proba de viteză (probabil alergare 200 de metri) şi Constantin Cristu la aruncări, posibil din România, după nume. Au mai participat, la călărie, un ministru şi doi ataşaţi de la ambasada Marii Britanii la Atena. Competiţia a avut un modest caracter internaţional. Au fost acordate premii în bani, aşa cum a dorit Evanghelie Zappa. Primele întreceri olimpice moderne au avut loc, deci, în 1859, cu 4 ani înainte să se nască Pierre de Coubertin şi au fost finanţate integral de cel care a avut această idee, moşierul Evanghelie Zappa din principatul românesc al Munteniei.
În 1862, Evanghelie Zappa a mai făcut un demers în vederea popularizării ideii Jocurilor Olimpice moderne prin editarea, la Bucureşti, a publicaţiei ,,Societatea Olimpică Română”. Jocurile au fost reluate în 1870, în condiţii mai bune şi apoi organizate din 5 în 5 ani. Dar Grecia acelor ani era o ţară mică şi săracă, aşa că eforturile lui Zappa nu au avut un ecou prea mare în lumea sportului din Europa.
                 Evanghelie Zappa a stipulat în testamentul său, construirea unei clădiri destinate ca stabiliment olimpic. Prin legea din 30 noiembrie 1869, guvernul grec a dispus construcţia clădirii. Denumită ,,Zappeion”, clădirea a fost inaugurată în 1888. În secolul al XIX-lea nu s-a putut păstra ritmul de 4 ani al Jocurilor Olimpice, astfel că următoarele întreceri, finanţate din moştenirea lui Evanghelie Zappa, s-au desfăşurat în 1870, apoi în 1875 şi în 1888.
În ultimii ani ai vieţii, Evanghelie Zappa a fost grav bolnav. Se pare că a suferit de sindromul Alzheimer. Boala s-a agravat începând cu 1863, când a fost dus de către fratele său la Paris, la cei mai buni medici. Aceştia au dat un diagnostic care nu lăsa nicio speranţă de vindecare: „atins de demenţă şi paralizie generală”. A mai trăit doi ani, până în seara zilei de 19 iunie 1865, când s-a stins la conacul din Broşteni. Cu doi ani înainte de deces a scris cu mâna sa ca după ce se va stinge să fie înmormântat în curtea bisericii din Broşteni, ctitorită de el – lăcaş ce stă şi azi de veghe la mormântul său. El a pretins ca mormântul să i se facă din piatră, să fie împrejmuit cu gard din fier, iar pe piatra de mormânt să figureze inscripţia: <Aici zace păcătosul, robul lui Dumnezeu, ctitorul acestei biserici, Evanghelie Zappa, încetat din viaţă la anul … luna … ziua…>. De altfel, pe monumentul funerar din Broşteni se află înscrise cuvintele care exprimă idealul vieţii sale: „Din partea lui Zappa, lumea să aibă concursuri olimpice”. După scurgerea a patru ani de la moarte, deci după o olimpiadă, Zappa a dorit ca urmaşii să-i dezgroape oasele, să-i fie slujite după orânduiala bisericească, şi să fie îngropat din nou, creştineşte. ,,Capul, în curtea sau în faţa stabilimentului Olimpiilor din Atena (în faţa căruia se află statuia din marmură, în mărime naturală, a lui Zappa), iar oasele în curtea şcolii din Labova, punându-se deasupra acestor două morminte câte o placă cu următoarele cuvinte: la cel din Atena: ,,Aici odihneşte capul …” etc.; iar la cel de la şcoala din Labova: ,,Aici odihnesc oasele …”.
Un bust din marmură albă, realizat de sculptorii Stork, a fost dezvelit la 1 august 1867, la inaugurarea Societăţii Literare (actuala Academie Română), prilej cu care V.A. Urechea reamintea în discursul său: ,,Evanghelie Zappa, când puse piciorul pe Malul Dunării României libere, lăsă să iasă din pieptul său ţipătul fratelui iubit: Si eu hiu Român! Evanghelie Zappa era în adevăr român. (…) Ideea naţională ce a umplut inima şi mintea lui Zappa cât a trăit a fost o ultimă preocupaţiune. Aceste fonduri generoase, care asigură deplină independenţă societăţii, sunt singurele momente şi marmure care vor perpetua numele lui Evanghelie Zappa. O naţiune, care aspiră să trăiască, trebuie să ştie însă a-şi aminti. O naţiune care ştie a presăra stratele şi pieţele cetăţilor şi salele muzeelor cu reprezentaţiunea şi amintirea bărbaților ei, acea naţiune seamănă pe toată ziua două seminţe de glorie. Să ne amintim deci, D-lor, în această zi, în care inaugurăm tocmai societatea ce va dispune de donaţiile lui Zappa, să ne amintim de el în mod demn, de cultura şi secolul în care trăim, şi de acea amore a românismului care a umplut viaţa lui. Acea marmură rece care va păstra în sala Societăţii Literare suvenirea generosului ei donator, o va încălzi căldura iubirii şi a respectului nostru. Onoare lui Evanghelie Zappa! Iubirea lui de Românism fie un exemplu, care să afle mulţi imitatori!” Bustul s-a aflat în holul central al Academiei Române până către anii 1950. Apoi s-au realizat medalioane şi afişe cu chipul lui Zappa, filme documentare, s-au organizat simpozioane şi pelerinaje la mormântul său.
              Evanghelie Zappa n-a fost căsătorit, de aceea n-a lăsat urmaşi direcţi. Acest lucru a contribuit la fărâmiţarea şi dispariţia averii sale. Moştenitorii, cu unele excepţii, au fost prea puţin interesaţi să ducă mai departe ideile marelui înaintaş. Pământul s-a vândut sau a fost expropriat, conacul s-a ruinat şi a fost demolat, iar monumentele funerare ale familiei s-au părăginit şi ele.
Ceea ce a rămas consemnat în dreptul numelui său, în mod deosebit, este iniţiativa de a reînfiinţa Jocurile Olimpice, ca simbol al frăţietăţii şi bunei înţelegeri între oameni şi între popoare. Ideea sa a fost socotită la început o utopie, iar unii chiar au respins-o. Chiar dacă nu s-a înfăptuit nimic aici, pe pământ românesc, important este de subliniat că această idee a fost enunţată pentru prima oară în România.
             Ceea ce a început într-un mod modest, prin eforturi personale singulare, avea să se desăvârşească după moartea sa, odată cu decizia luată la Paris în 1892. Ideea extraordinară a lui Evanghelie Zappa s-a împlinit în ceea ce deja numim de mai bine de 100 de ani: Jocurile Olimpice moderne.
Este important de amintit aici şi persoana prinţului George Bibescu, fiul domnitorului român Gheorghe Dimitrie Bibescu, care, aflat la Paris, a intrat în contact cu baronul Pierre de Coubertin, ajungând ca în 1899 să fie ales membru al Comitetului Internaţional Olimpic. România a devenit astfel al 16-lea stat din lume membru al forului internaţional olimpic.
            Actele de caritate ale lui Evanghelie Zappa au continuat şi după moartea sa, prin donarea, conform testamentului său, de fonduri băneşti importante pentru şcoli, orfelinate, spitale, biserici şi prin ajutoarele oferite celor săraci. La 200 de ani de la naşterea sa (în anul 2000), Evanghelie Zappa a fost omagiat de Academia Română printr-o sesiune ştiinţifică. Ansamblul monumental ridicat de el la Broşteni (Ialomiţa), a început să fie restaurat şi repus în valoare, iar numele său reconsiderat şi amintit în numeroase lucrări ştiinţifice, manifestări omagiale, simpozioane, atât în România, cât şi în Grecia.